Monday, March 16, 2009

Duit ...anda menentukan nilainya

Permulaan hari ini bermula pada jam 5.oo pagi...tapi betol2 bangun dari katil pada jam 5.30 pagi.....g toilet, basuh baju 2, 3, 4 helai...then mandi....rehat2 jap..sementara menunggu azan subuh....
Balik dari surau ....g ketuk bilik2 member yang lalu...then, nak bace2 sket nota....
Bersiap nak g kuliah...ingat nak jalan kaki..tapi cam xsempat, so decide nak g nek bus.....takut lambat ke kelas..azam baru ...tanak datang lambat..nanti lecturer sakit hati plak....xberkat ilmu...
Mase kuliah....everything going smooth...tapi agak senget sket..sebb dok belakang ....so, xdapat nak tumpu kuliah.....adei~Habis kuliah hari ni jam 11 pagi...ingat nak balik bus lagik....rupenye bus ade start jam 12 tengah hari...so, jalan kaki la balik kolej...ondaway balik ke kolej....kepale dok piker2 mane letaknye note RM50 yang sepatutnye ade dalam wallet time tuh...pening sungguh...skang ni kene banyak2 berjimat...then, masih dalam berpiker..tetibe ade sorang mamat ni....tahan aku kat HKL , die mintak duit sebb nak balik shah alam..................kesian gak kat die, sebb memang obvious die menangis, then die kate kene pow, nanti die ganti balik. orang ramai kate die penagih dadah dan pengemis.....tapi, ntah macam ne, aku bleh tercakap yang duit aku pon hilang gak ( perluke aku mention mende ni kat mamat tuh).. mamat tu macam dah putus asa, die xcakap banyak ...then bla cam tu je....aku cakap betol2 kalo die push sket lagi kat aku....sah2 aku dah bagi baki duit yang ade dalam wallet aku tu..
Then, bile mamat tu blah...aku teringat kate2 member2 mase aku g makan kat Kg baru hari tu..mase ade orang bute jual tisu kat kedai makan...
member1: wat pe ko bagi duit kat die..ko xnampak yang bawak orang bue tu..kan
cukup sifat, pergilah kerja....tanggung orang buta tu.
member2:nak bagi..bagi lah....kalo die tipu, itu antara die ngan tuhan..
Bile piker2 pasal cakap2 member ni aku pon terhenti lah....then, aku follow mamat ni, aku ambik pendapat yang kedua.......bagi je lah...mane tahu kalo die betol2 susah....kalo die tipu tu..antara die ngan Allah...kalo aku plak, aku memang selalu put myself into their shoes....itu yang menjadi masalah besar bagi aku...then, aku follow la mamat ni dari belakang, ala2 lari2 anak la....pastu, aku terbrenti lagi sekali ( time ni, aku tak tau nape...)...then , dekat ngan jabatan kecemasan aku dah tak jumpe ngan mamat tu...
Adei~ rase sungguh bersalah lak kalo betol2 mamat tu kene pow....serius, aku doa moge2 die jumpe la orang yang berduit....then xmereng cam aku..hahaha..
Balik je bilik , aku jumpe balik note RM50 tuh...adei~ bertambah la rase bersalah...petang ni plak aku dapat lagi lebih kurang RM50 duit untukmu palestin, bendahari bagi.terkene lagi..macam kene uji je hari ni....so, aku harap pada masa akan datang, bile yang datang kat aku adalah orang yang benar2 dalam kesempitan...dan time tu aku tak teragak2 seperti hari ni...insyaALLAH~

Syuk!! duit bukanlah segala2nya.............

9 comments:

choco - dillo - lillo said...

kadg2 xslh nk bntu org,
tp bntu diri sndri dlu..
ikut kemampuan sbb kt xsekuat baginda rasulullah..
juz my opinion..

syukruzlan said...

thanx hajar.. =P
aku pon rase macam tu gak...
tapi, xtau la...rase macam something je
sampai sekarang...
macam Allah tu nak uji aku je.
sebb sebelom ni...xpenah lak orang nak mintak duit kat HKL tuh..
ni la first tme....
time, mereng piker pasal duit lak tu..
hahahaha

~cAhaYap3tUnjUk~ said...

Huhuhu~dugaan nye syuk oi aku nak post sesuatu kat blog ko ni…mule2 da taip panjang2, tenet prob…hilang sume…2nd time taip laptop plak mati…hilang lg…ni aku mengambil inisiatif taip kat word dulu…huhuhu~mudah2an bermanfaat utk sume…tp bnyk kot da berubah2 kan..sorryla…

Sebenarnye, aku secare tak sengaje ter’attend’ kuliah kat DK2 ke DK3 kol 1 b4 kelas toxic kol2…tak sangka plak de kuliah kat DK tu..asalnye nak lepak2 tunggu kelas mule jer…syukur la terdengar2 gak pe ustaz tu ckp…bley smpaikan kat adik sorg ni…mungkin leh jdkan panduan wat kite pasni bile nak wat keputusan k…

Kuliah tu lebey kurang tajuknye, SYUKUR…(seyes tak brape ingat sbb mmg tak catat pape pon…) macam mane kite nak bersyukur kalau kite tak knal sape yg member nikmat pada kite kan???maka, berbalik pd asal, kite kenalah kenal sape Tuhan kite ngan sebenar2nye…macam klu mak ke kawan2 kite bg hadiah, kite sng je ucap tq,terime kasih, syukran n bla bla bla rite?tp pe nikmat yg Allah da bg kite, stiap saat ni kite hirup udara DIA, pernah tak kite bersyukur??adakah kite sentiasa ingat pdNYA setiap saat??wah2 aku ni dam cm bg ceramah…hehe~sorry syuk…mood dtg nih~
Bnyk gak tak ingat..huhuhu~rugi2…then, kite ni diuji ngan 2 cara…samada kesusahan ataupun kesenangan…biasanya kita berjaya lalui ujian kesusahan tu dgn mudah sbbnye kite bole bersabar n mampu bersabar…tp bile kite diuji dgn kesenangan, kite fail sebenarnye…walaupon kite rase kite ni bukanlah org kaya2 yg diuji dgn harta yg melimpah ruah, hakikatnye, kite pernah/akan fail pd situasi2 tertentu…cth yg ustaz tu bg bole diterjemah dlm kisah ko syuk…cth yg die bg pasal mknn…so, aku jdkan kisah ko sbg cth je k…bukan nak tempelak tindakan ko ke ape..just sbg panduan utk kite n diri aku gak pasni… ko tak bg dwet tu kat die kan??sbbnye ko rase ko sdr tgh runsing kehilangan dwet n then, siap bitau die gak ko sdg dlm kehilangan(sungguh same ngan crite ustaz tu snanye…jln crite je beza sket…) lalu ko tak bg…aku pon mungkin akan bertindak same je cam ko klu tgh runsing…dlm tak sedar, kite sebenarnye dah kecewakan org yg lebey susah dr kite(wallahualam org tu btul2 susah or tak rite?urusan die dgn Allah) n hakikatnye, kite lg senang dr die(walaupon snang beberapa sen…) kat situlah kite diuji tp kite tak sedar yg kite diuji dgn kesenangan…maka?fail ke lulus kite ni snanye? Astaghfirullah…aku pon wat salah gak harini…de mmbe yg tanye de mknn tak…hakikatnye dlm beg de coklat toblerone kecik..then, tgh bosan2 kelas aku kuakan ingat nak mkn…ramai plak kawan2 yg tgk…last2 aku simpan dgn alas an ramai yg nak mende skit…baik sume takyah…(langsung terlupa tazkirah yg baru je dengar b4 kelas…huhuhu~ teruk btul aku nye ingatan!) bile fikir2 balik, knape aku tak share je??bile share ramai2 kan rase nikmat bersahabat n bersaudara? Teringat kisah baginda mase dipulaukan…(tak ingat peristiwa ape…) tp baginda n sahabat sama2 share kurma yg sebijik!!!sungguh!rase kerdil sgt2…mmg tak terbanding akhlak kite ni ngan akhlak baginda…satu lg, smlm teringat de org mengemis kat traffic light…aku sorg2 dlm kete…takot la tbe2 de org dtg ketuk2 cermin…lalu aku wat bodo jer…rupenye die mintak sedekah…huhuhu~sedih sgt tgk…mesti die kelaparan tp nak wat camne…aku dah berlalu…kdang2 terfikir, apela sgt nilai RM1 tu?kite mkn pon beringgit2 kan?berlebih2 je kadang2…mudah2an dgn RM1 yg ikhlas kite berikan tu, Allah balas dgn ganjaran yg berlipat kali ganda…bukan kat dunia, kat akhirat…malah sedekah kite tu leh jd penghapus dosa2 kite dlm kubur nnti…(btul kan syuk??ingat2 lupe dah…=D)
Mmg kite tak sekuat baginda Nabi Muhammad SAW…tp kite mampu contohi akhlak baginda selagi kita bersyukur…so, kite same2 la muhasabah balik diri kite k…mudah2an kite tak tergolong dlm kalangan hambaNYA yg tak bersyukur…sorry k syuk klu de tersalah kate…huhuhuhu~

p/s-pjg rupenye aku bebel...=p knape ko tak naik moto syuk??

syukruzlan said...

thanx gak kat dayah...xde salahnye...betol la teguran tu..mungkin lain kali saya akan lebih concern pasal mende ni...mungkin shock gak semalam, tu yg wat tindakan cam tu..

xnak moto...sebab nak naik bus
tapi bus lak xde time tuh...
so, jalan kaki la....
(sebenanye, sy pon xtau nape xnak naik moto hari tu...biasenye target nak jalan kaki ..tapi semalam nak naik bus plak...xpahamx2.....hahahahaha)

~cAhaYap3tUnjUk~ said...

hohohoho~
nak diet eh syuk???
bagus2...berjalan utk kesihatan...=p
lame btul la aku tak nmpk ko syuk~
syuk skang dah termutasi jd syuk yg pemalu ker???hehehehe~

syukruzlan said...

adekah saye kelihatan seperti seorang ang pemalu wahai kak dayah oi???? hahahaha...dah hilang kot rase malu tuh..hohohoho

opss....ade lagi ...ade lagi...ner leh ilang sifat malu...hahahaha

~cAhaYap3tUnjUk~ said...

hohohoho~agak bahaye kot kalau hilang????hahahahaha!
xpe2...jumpe ko smlm aku tgk ko normal lagi syukk....jgn risau, tak perlu amik pape ubat~ hahahaha!=p

Anonymous said...

wei syuk...
nasib baik ko x kasi...
org 2 mmg penipu...
aku dah kene..n aku dah kasi die rm10..mmg tertipu abis2 ngan muke sedey die...
mule2 die mintak rm8 + kan?? kate nk balik shah alam..nk jumpe isteri n anak kan?
org 2 mmg penagih laa..dah kantoi..
sbb 2 kite nmpk macam die ngah menangis baru pas kene belasah..mmg mate die ngah tahan nk dadah..org 2 lelaki melayu, rmbt pendek..muke cengkung...
pas 3 hari aku kasi die rm10..aku jumpe die balik kat depan monorail n mintak aku duit lg..alasan yg same..nk balik shah alam, nk jmpe bini, n kene pau kat chowkit..
bile aku recognize muke die.. n aku ckp kat die aku penah ksi die duit..aku mintak balik duit rm10.. terus die lari lintas jalan x pandang kiri kanan..x smpt lakk aku nk belasah die mase tu.. haishhh...
so..klu ko jumpe die lg..ko jgn kasi dah...mmg die penipu..
walaupon aku tau kite kene berbuat baik..tp ko kene gak laa tgk org.. bukan sume org kat kl ni leh caye.. xpecially penyangak cam2..

syukruzlan said...

gile lah...bia betol .....hish risau aku kalo macam ni..baiklah amirol aku akan berhati2 lain kali..mekasih atas kesudian berkongsi pengalaman anda.....semoga boleh menjadi panduan buat semua..hahaha