Wednesday, March 25, 2009

Cam ne nak wat keputusan eh??

post aku kali ni....pasal cam ne nak wat keputusan ...post ni bukan memberi jalan penyelesaian, tetapi sedikit nota pada diri ini mengenai keputusan2 yang telah aku wat dalam hidup ni....hahaha...dalam hidup ni , kadang kala kite buat keputusan dengan serta-merta dan selalunya keputusan itu outcomes nye berbeza dan irreversible..mase kecik2 dulu parent aku dah bagi kuase veto kat aku untuk memilih ape yang aku nak wat dalam hidup ni.....mungkin ramai kat luar sane, parentnye telah menetapkan cita2 ape yang perlu dikejar oleh anak2 mereka..berbeza ngan aku, sebb....ape yang penting bagi mereka ...berjaya di dunia dan akhirat..maka penoreh getah yang beragama lagi baik dari businessman yang jahil..hahaha ( berjaye kan sesuatu yang abstrak!! setuju ke)




Banyak keputusan yang aku telah wat sejak kecik lagi...antaranye memilih sekolah menengah untuk aku ( mase ni ade gak pak cik2 yang pujuk aku terime sekolah agama....aku bukan xnak, tapi..aku tolak bile ade sorang sepupu aku yang sebaye dan setaraf ngan aku ni...sound mak aku cam ni....."mak long lah yang wat keputusan untuk ayie..ayie kan kecik lagi" bapak ah.. menusuk2 sampai sekarang bile aku teringatkan bende ni.mase ni umor aku dan sepupu aku masih 12 tahun kot...tapi sampai sekarang aku tak nyesal masuk sekolah len...hahaha..Mak aku tak encourage aku untuk tukar sekolah sebab, mase tu pengangkutan adalah masalah yang besar bagi kami sekeluarga..sekolah yang aku dah masuk lebih mudah berbanding sekolah agama tu..dengan kene berurusan lagi....aku pon faham masalah itu...kome paham ke wei~??
Then mase skolah menengah lak aku ade gak fly asrama...ni aktiviti hari2 terakhir aku sebelom keluar asrama. yang lucunye aku leh tepon mak aku nak mintak izin( sebenarnye nak bg tau je)..hahahaha sengal betol,..dah a pondok tepon tu sebelah pondok gad je...naseb baik tak kantoi....mak aku lak leh tanye..."tak salah ke??" hahaha..sah2 la salah...tapi aku cakap bile lagi ...dah nak kuar asrama pon .....nanti xde kenangan lak...hahaha ( pening pale mak aku time tu, seb baik die xde no. phone warden)..malam tu aku fly.....ke CC untuk survey sekolah baru aku dan beli makanan. ...nasi paprik rasenye..member belanje ( tq taq.)..hahaha ...punyelah adventure kitorang ..aku , sani ngan nizar pakai baju hitam...lalu celah pagar..lalu longkang then masuk kuil hindu yang dalam prosese pembinaan...hahaha semate2 nak fly....nak balik paling seram..memang a semua pakai baju hitam..tapi polistrin bungkusan nasik yang kitorang bawak tu warne putih..menyerlah tu...ade la seplastik besar polistrin time tu..hahaha kalo tak kene sergah ngan bro.Kamel ngan sami hindu yang kat dalam kuil tu..hahaha.
Untuk berpindah ke sekolah baru ....yang ini aku kene ikot cakap mak aku..sebab mak aku tanakaku frust cam die .sebab dulu2 mak aku pernah dapat tawaran STF, sebbkan kewangan keluarge yang susah mak aku pon brenti sekolah.so, kire aku dapat sekolah kat johor.die pon teringat balik a kisah2 silam die..hahaha, aku pon terpakse a setuju..ok gak pe?!!..
Then, bile dapat result SPM lak...sekali lagi aku kene wat keputusan kemane aku nak pergi...disebabkan time ni frust sket pasal result aku ikut flow arus je...tawaran mane sampai dulu aku ikot..then aku masuk matrik (syukur sangat2) ...

Untuk IPTA lak....kos2 yang aku pilih sekarang ni..adalah kos yang aku ubah last minute ...mase tu aku kat CC , then tengah mengemas kini kos tu.....pilihan kedua tetibe kosong......aku pon tak tau nak letak ape...then, mase tu gak tetibe je member praktikum aku Abe tepon..soh, amek EMED die kate nanti keluar jadi pegawai perawatan kecemasan. abang die yang Dr. tu bagi tau...aku pon, tak banyak cakap..sebb tempat pilihan kedua aku memang kosong....dah tak tau nak pilih ape..hahaha..

Mase tu gak aku dapat tawaran amek medic ke Indon...selepas aku lulus exam psikologi kat JPA Putrajaya..hahaha tapi time ni mak aku betol2 tak kasi..mungkin sebab aku sorang2 anak lelaki die kot...hahahaha make aku telah menolak tawaran tersebut apabila pegawai tu talipon aku kat umah..hohoho..terkejut pegawai JPA tu. banyak kali die tanye aku...seyes ke ni??? seyes meh~ dan sampai sekarang aku tak menyesal pilih kos ni dan masuk UKM walau ape pon masalah dan dugaan yang datang..hahaha sebb EMED bessstttt!!! hahahaaha....aku sebenarnye tak mampu nak stadi cam dak2 medic stadi ( respect kat korang...hahaha)

Tapi, sebenarnye semua keputusan yang aku wat bukan semua aku putuskan sendiri..banyak gak aku mengadu kat ALLAH ( solat istiharah wei~) ngan parent, ngan pak cik+mak cik ngan kakak2 sepupu aku, ngan adik aku..ngan member2 aku..tetapi yang aku pasti OUTCOME nye aku tanggung sendiri..maka setiap keputusan yang dibuat, aku akan pastikan bahawa aku mampu untuk laksanakannya....kalaulah aku mengikut keputusan dan pujukan orang terburu2 ....dan apabila aku gagal...sudah pasti aku akan menyalahkan orang itu!!! setuju!!!


4 comments:

~cAhaYap3tUnjUk~ said...

masuk skolah berasrama penuh yer syuk yer???kat johor yer???=p pastu senior sdr tak knal yer???hahaha!=p

syukruzlan said...

bapak ah....perlu ke statement tu....rahsia akan terbongkar tak lame lagi...hahahaha tungguuuuuuuuuuuu..hohohoho

Anonymous said...

pilihan tu yg buat hdp kita warna warni

syukruzlan said...

setujux2.....bile tak de pilihan ..rase macam ikut arus je...xsyok gak cam tu..bile ade pilihan..kite akan rase macam " fight for something "