Saturday, April 11, 2009

Assessment Moulage PHTC

Petang ni sungguh sangatletih.....fizikal mahupun mental....nak tido kepale sungguh pening..nak sambung stadi....lagi la tak boleh...make, petang ni nak cerite sket pasal moulage PHTC ( Pre-Hospital Trauma Care) yang berlangsung pada pagi tadi.....PHTC ni merupakan kursus penutup bagi melengkapi 4 kursus yang patut dijalani oleh pelajar tahun 2 sains perubatan kecemasan aka EMED dalam subjek Intervensi Asas Kecemasan. Sebelum ni, kami semua kene attend kursus FALS( First Aid Life Support),BTLS ( Basic Trauma Life Support) dan Aquatic Resque ( brenang 2 hari ala2 baywatch...hahaha)...maka hari ini adalah penutupnye, kene la buat betol2..sessi pagi selama sejam adalah menjawab soalan2 MCQ ( jam 8.20pagi sehingga 9.20 pagi) dan assessment di site pada jam 9.50 pagi..
Assesment kali ini sungguh mencabar....kerana buat pertama kalinye pelajar Sains Perubatan Kecemasan Perubatan ( nape lah aku nak eja2 panjang2 ni.. haha) akan mengaplikasikan ilmu2 yang telah diajar dengan situasi yang dibuat2...dan simulated patient yang terdiri daripada pelajar2 Nursing tahun 3( mereka sungguh berbakat )...antara situasi yang dilakonkan adalah..
  1. kejadian tanah runtuh.
  2. kemalangan semasa mengecat bangunan.
  3. kemalangan motorsikal dan penumpang.
  4. kemalangan kereta dan bystander.
~Ambulans yang lengkap~
pembahagian group dilakukan dengan setiap group terdiri daripada 5 ke 6 orang......antara kelengakapan yang diberikan untuk setiap group untuk melengkapkan tugasan adalah... satu radio 2 hala dan satu van ambulans yang lengkap ( peralatan dan pemandu)...keseluruhan prosedur adalah seperti berikut:
  • permulaan tugasan , setiap kumpulan akan dihubungi oleh base untuk menerima arahan.
  • maklumat yang tepat berkaitan METHANE hendaklah diperoleh dari base selengkap2nye. dan semasa ini ambulan telah bergerak ke site dengan arahan oleh ketua.
  • sampai di site.......ketua hendaklan melakukan scene size up dan mengarahkan proses triage dilakukan dan menghubungi base untuk memberi maklumat sebenar dan meminta extra resoures seperti bomba, polis atau ambulans tambahan [sekiranya perlu].
  • triage dilakukan dari No. 1,2,3 dan 4 berdasarkan keupayaan untuk berjalan, kadar pernafasan, BP dan capillary refill.
  • innitial assessment, intervensi dan rapid trauma assessment [sekiranya perlu] dilakukan ke atas mangse mengikut keutamaan.
  • keadaan mangse hendaklah dilaporkan kepada base selengkap2nye.
  • stabilize mangse punye condition..then, transport..
  • kemudian, sesi tegur-menegur oleh penilai.........hahahaha

~saudari suke lepak yang maintain kool..hahaha~
~scene 4....kemalangan kereta yang ngeri...ramai betol penonton mase ni~
~ngeri betol kalo nak tido kat bawah keter ni..adei~
~ seram plak bile piker pasal MVA......dah la motor kriss gak adoyai~
~shoulder dislocate....ye ke?~
~scene 3...kemalangan motorsikal dan pembonceng~
~para pensyarah dan penilai ..terima kasih banyak2~
~scene 2....mengecat oh mengecat~
~susah interven kat site...bawak keluar tempat yang selamat xbley ke??~
~make-up yang mantap...baru semngat sket nak blakon~
~mengerang dan terus mengerang~ ~scene 1...tanah runtuh~
Apa2 pon ,tujuan post ini..adalah untuk mengingatkan kembali segala peristiwa yang berlaku tadi...memang tak dapat nak citer detail2 ..tapi cukuplah sedikit coretan untuk menyambung segala memori yang telah terpahat kat dalam kotak kepala ni...moge tak lupe di kemudian hari..ucapan terima kasih tak terhingga juga kepada semua pensyarah2 yang menegur dan menilai kami...abang2 AMO yang cukup komited, abang2 Driver Ambulans, geng2 kak lyn yang terer makeup, kawan2 Nursing yang sungguh berbakat berlakon dengan penuh emosi ( kami sungguh terharu dengan komitmen mereka membantu kami)... dan tak lupe kepade semua kakitangan2 ED PPUKM dan group member aku yang sungguh sabar dan saling bekerjasama.. sekian........
ps/ pasni kite stadi untuk final semester exam...ok???


4 comments:

~cAhaYap3tUnjUk~ said...

scene 3!!aya chan!!!!hahahahaha~
mcm best jer ko nye exam td syuk...nak kene dgr dr mulot ko sdr nih baru best~ =p

syukruzlan said...

hahaha....aya sungguh mantap beraksi tadi..saye nye scene 2...xde gambar sebb PPP kamarul amek video..hukhukhuk.....bagus gak de video , bleh a review balik dan tengok mane yg silap....hahaha

nak denga dari mulut sy sendri ke??? saye kan pendiam..ner reti bebel2 ni..hukhukhuk

nama yang baik said...

wah hebat sungguh dak emed nie
haha
korg seriusly leh jadi pelakon aksi..
haha

selamat berjuang untuk exam
:P

syukruzlan said...

pelakon aksi?? hahaha aku masih belajar untuk berlakon...sebab mase tu aku rase nak tampa je mangse tu...sebab die terlalu hebat memprovokasikan keadaan aku mase tu ( hebat btol2 kawan2 nurse)

insyaALLAH pas grad bleh a jadi pelakon lak..hahaha

selamat berjuang untuk exam juga kepada anda!! chaiyokx2!!