Thursday, February 11, 2010

Mencari nafas baru~

Dalam kesibukan menjalani rutin hari2....hampir-hampir aku terlupe bahawa aku memiliki sebuah blog...yang paling tidak sekali sekala harus untuk aku update...kerana bagi menjadikannya significant dan benar2 wujud untuk tatapan semua dan aku sendiri suatu hari nanti...


selain blog aku juga memiliki laman sosial seperti friendster, tagged, myspace, dan facebook, yang aku pikir harus untuk aku memikirkan kembali fungsinye dalam hidup ku...kerana dengan facebook sahaja aku sudah hampir melupakan dunia luar.....adei~ sibuk dengan ladang dan kafe yang saban hari semakin maju....hahaha~


Maka, aku mencari sesuatu untuk menyumbang kepada semua...sesuatu yang boleh memberi manfaat untuk aku dan kalian pada masa hadapan..Mulai hari ini, aku rase aku perlu untuk membuka satu label dalam post2 yang akan datang...post tu aku bagi name : Paramedik's life.
ianya akan berkisar mengenai kehidupan dan pengalaman aku sebagai seorang pelajar Sains Perubatan Kecemasan (Paramedik). ...segala pengalaman dan ilmu semasa aku posting di wad2, di PPUKM, HKL serta pengalaman aku semasa attach dengan ambulan juga akan aku muatkan disini..

~me, and my new outfit~

Alkisahnya....pemergian nenekda tercinta pada 25 Januari yang lalu..benar2 memberi impak yang mendalam pada diri aku...dengan emosi yang sangat2 tidak stabil..mintak maaf buat sahabat yang terkene tempiasnya..memang aku masih gagal mengawal emosi saat2 menghadapi kehilangan ini...malam 24 hb Januari.....selepas solat maghrib, selepas talifon mak....hatiku tergerak untuk menelefon nenek.....panjang perbualan aku dengan nenek....dan paling sebak nenek cakap " waden ndak kesah kalau nak pai , ayie....nampak pasai banar orang ngan den"
means, nenek cakap die tak kesah kalo nak pergi...die rase macam orang dah penat layan dia..asbab nenek terlantar, adalah kerana nenek mengalami femur fracture 44 hari sebelum dia meninggal dan dia terpaksa menjalani pembedahan memasukkan besi di Hospital Selayang..Citer pasal perbualan aku dan nenek aku tinggalkan dulu...kang tak selesai lak post ni kang..hujann plak kang....hahaha

~nenek melawatku semasa di Matrikulasi ~

Lepas je aku talipon..dalam kol 3 pagi mamak udin ( pak cik aku yang tinggal ngan nenek aku) terjaga dari tido...die terjage sebab mimpi gigi gerham die patah...pastu terdengar nenek mengerang2 kesakitan..then, mamak udin tepon mak ngan abah soh datang...time tuh nenek restles, dan hypoglycemia akibat ceret beret dan diet intake yang kurang. Jam 7 pagi mak tepon time tu aku CME, so aku tak angkat..then aku tepon mak balik, mak kate keadaan nenek dah teruk dan masuk hospital...jam 12 tengah hari aku bertolak balik dari HKL, sebab pertama kalinya dalam hidup aku, aku dengar abah menangis dan inform pasal keadaan nenek..

Dari HKL terus ke hospital KKB, dalam hati aku time tuh marah2 kat sedare2 aku yang tak datang2 lagi tengok nenek...sebab pengalaman aku mengatakan masa semakin suntuk..ternyata benar....nenek hypoglycemia...( hypo lagi bahaya daripada hyperglycemia)...dan sepatutnya jam 3 pagi tu mase nenek ngah restles bagi je 2-3 cubit gula pasir kat nenek...or gula2 lolypops...so that keadaan takkan lah berlanjutan...tapi xpe tu asbab je ....doaku... kalo nenek pergi, biarlah die pergi dengan aman~

Maka, azam aku ...aku mahu menyumbang dan berkongsi ilmu yang aku ada..sebab sharing is caring...dan kalau nanti ilmu yang aku sampaikan terdapat percanggahan dan menyimpang dari sepatutnya....sila2lah tegur..insyaAllah aku sedia menerimanya...kerana bagiku ilmu itu bukan lah hak cipta terpelihara..ianya milik Allah untuk semua~





2 comments:

Anonymous said...

salam takziah kobi. ingat lg aritu mase dtg umah ko, time tu arwah nenek ko baru klua wad kan. redha je kawan. ini yang terbaek utk dia. al-fatihah.

Anonymous said...

thanx libau....mungkin itu yang terbaik untuk die...dan aku masih mencari2 alasan untuk tidak balik ke kampung ..belum bersedia rasenye nak balik rumah..adei~

xtau, nanti kalo nak balik kolej nanti, nak mintak maaf, mintak doakan, nak salam ,dan cium pipi sape...(T_T) berkurang lagi seorang....orang yang aku sayang...