Tuesday, December 29, 2009

108:: Homestay kat Kampung sendiri..hahaha

weekend lepas...sempena cuti krismas....aku xde plan ape2..mungkin nengok movie ngan member U or doing something refreshing....tapi perancangan tuhan, tetibe lak apai buzz aku kat ym kate nak g umah aku lagi...aku on je la..tapi die xtau bile...dan libau lak bersungguh-sungguh nak datang kampung aku weekend tu ,sebab nak mandi sungai...memang dah lame die nak datang kg aku ..tapi ade je halangan..mungkin minggu ni rezeki die.

aku pon setuju gak sebab sehari sebelum aku lapor diri untuk lengkapkan posting yang tertunggak mase cuti ari tu...member2 skool rendah aku ade ajak aku gi mandi sungai sambil menangguk udang suke2..hahaha syok wei..teruja betol aku..dah lame kot tak menangguk udang...zaman skolah rendah dulu2 la..skolah menengah dah advanced...kitorang merentak dan menjala ikan..hohoho

Akhirnye pada petang jumaat yang mendung selepas hujan..aku pon gi la menjemput Libau dan Seqam kat stesyen komuter batang kali.....dan Apai, xdapat datang ade gathering keluarga katenye..sambut krismas ke bro?!! hahaha ..lame gak aku tunggu dak2 ni kat stesyen tu..pastu aku siap tanye kat ahan...Adik sepupu aku.."diorang lambat ke, kite cepat" dan "kite cepat ke , diorang lambat"? dan jawapan adik aku tu..."Kita cepat!!" untuk kedua-dua soklan tu.. mantap!! ni namenye punctuality ..hahahaha

~Aktiviti malam~
kitorang sampai umah dalam kol 7 malam..rehat2 jap..pastu terus maghrib....after dinner aku tepon a awi...kawan sekampung aku dan satu sekolah lagi ngan aku kat SAMURA dulu...kebetulan..kebetulan...kat sekolah dulu namenye Mongkut....kitorang pon chatting2 la pasal member2 ...si A ni kat mane..yang B ni dah nak bertunang....wahhhh nice la bile piker balik zaman dulu2..skang masing-masing bawak haluan masing2.

pastu memandangkan semua pon belom mandi lagi..aku pon ajak la dorang gi mandi kolam air panas..lepas isya kitorang pon berangkat la sebanyak 2 moto..dari kol 9.30 sampai la kol 10.10 malam..kitorang berendam dalam kolam air panas tu...bertahun gak aku tak merendam satu badan kat dalam kolam tu..akhirnye aku berjaya!! second Seqam and the last ever after.Mr. Libau.....hahahha Awi lak tanak mandi sebab nak pakaian dan barang2 berharge,...hahaha ye ke awi?

usai mandi..bersiap ala kadar gi lak Cholo-cholo ape ntah..chalet ke restoren.tapi syok tempat tu, kawasan rehat yang bertemakan seni bina minang kabau dan kampar.....ni kali kedua aku gi sini..kali spesel sket sket sebab masing2 demand nak makan atas pondok 2 tingkat dan disebabkan menu pon dah bertambah..aku pon memesan Rojak ayam yang best...dan seperti biase airnye cholo-cholo island..best woo~ lagi2 lepas berendam kat kolam air panas tu.
~Aktiviti pagi sabtu~
Lepas sarapan....rehat2 dulu..kalo nak gi mandi terus sah2 sejuk gile..kat kampung aku time tu ade pertandingan bola sepak 7 sebelah lawan kampung2 sekitarnye..kawan aku Erol main game tuh...menang beb kampung aku..wallawei!!!..sorry la erol xdapat nak bagi sokongan ...ade tetamu...then Libau amek WaRaJa gi jalan2 sekitar kampung dan gi sekali jeguk match tu kat padang. Seqam lak prefer dok umah...

Dalam kol 9 pagi dekat nak kol 10..kitorang pon gi la mandi sungai balak..dah maju kampung aku ni rupenye..dah ade kawasan penternakan ikan air tawar...kawasan penternakan rusa...semua tu aku baru pasan on da way nak gi sungai balak...cume satu..jalan nye bile nak tar...bahaye woo~
Ni la sungai balak...member aku yang datang umah aku yang nak mandi sungai sure aku bawak gi sini...ade lagi dua sungai yang best kat kampung aku ni..satu sungai Batu Banyak, tapi laluannye dekat ngan umah orang kampung...satu lagi sungai batu gajah...jauh sket la, tapi sungai ni lagi best kalo nak memancing,....batu die besar2 ade satu tu bentuk gajah duduk..air lak dalam....ikan lagi banyak...tapi sure aku dah lupe sket jalan nak gi sungai tu..mase dulu gi ngan abah n adik aku untuk memancing ikan tengas , terobul dan len2...best wo~

Beralih pada sungai Balak...nak cari port mandi yang best kene trekking la ke hulu...baru syok..bawah ni lak gambar kawasan kejadian...hahaha kawan ku sorang ni leh lak lemas kat tempat tu...mule2 semua ingat main2...tapi disebabkan tempat tu memang dalam gile dan aku pon tak pernah nak mandi kat situ...aku pon cube lak selamatkan die..wallawei~ palpitation sekejap...member aku tu lak blushing aka merah padam gile mukenye...risau lak aku..hahaha sori weh...len kali kene bawak pelampung sekali nih,

sebenarnye sambil trekking ke hulu...sambil tu aku menangguk udang..hahaha mengembalikan kenangan silam zaman kanak-kanak...walupon tangkapan tak seberape ..[chewah ala2 nelayan laut dalam lak ayat aku nih]....tapi aku dan Seqam sungguh puas makan udang goreng yang manis lagi crunchy gile..Libau lak surrender, ade resdung katenye...hahaahaha

~Mereka berangkat pulang~
sebelum masuk waktu zohor kitorang balik umah...lepas solat. dan lunch ....masing2 pon shahid,.....ni perkare biase la nih, lebih-lebih lagi lepas berendam..dalam kol 5 baru la dak dua orang tu bangun....hahaha hujan petang tu wat dorang lagi selese tido la..Jeles betol aku...kalo mak aku tak kejutkan sure aku tak bangun gak...

Dalam kol 6.30 petang cam tu ...lepas minum petang..aku pon menghantar mereka ke stesyen komuter Batang Kali..Risau plak aku kot2 dorang sampai lewat...seqam balik umah die kat seremban sebab U die ngah cuti time ni..die stadi kat University Of Curtin kat Miri, Sarawak..Libau lak balik UKM Bangi...so, hopefully korang enjoy weekend tu...ade kelapangan datang a lagi..insyaAllah aku akan sedia melayan dengan sepenuh hati..chewahhhh!! yang penting aku pon same2 enjoy!! :D hilang sekejap masalah kat dalam kepale..hahaha




3 comments:

@sm@lin@ said...

weyh lame da ak xg sg balak!! cm bes je...huhu
cholo2 tu lokman sepakat punye kn? asal ko x mntak diskaun..hahak

syukruzlan said...

hoho..memang best wei~ ari tu mase cuti ri tu syafiq, apex, mahadi ngan sadiah g mandi kat situ..pastu leh lak soh aku bawak tapis..hahaha

pastu aku terus addict balik nak tangguk menangguk ni..hahaha

cholo2 tu memang a loqman nye..aku dapat a cut 50 sen..hahaha nak cut banyak2 ilang lak keuntungan die kang...nanti a aku bawak se bas membe2 aku datang lagi.time tu aku mintak free terus..ok?? hahahaa

malam tu lokman yang amek order, hahaha penat a die layan soklan2 sengal libau ngan seqam..hahaha

syukruzlan said...
This comment has been removed by the author.