Friday, July 31, 2009

81:: Oncall...dan kuarantin

Minggu ni aku , naim , helmi dan didi..kene kuarantin...bermaksud kami berempat tidak berpeluang untuk hadir ke kuliah di PPUKM@ HUKM pada hari isnin dan jumaat...dan posting di emergency Department pada hari selasa , rabu dan khamis.....jadual minggu ni pon belom keluar mase kitorang diarah pulang ke KTSN....sediy sungguh [hahahah]....antara sediy dan gembira sebenarnye......gembira sebab ingat dapat lah balik umah , nak spend mase ngan adik aku..almaklumlah adik balik cuti minggu ni...rupenye sampai kat KTSN tak boleh keluar...dikuarantin katenye..inilah pengalaman pertama dan yang terakhirlah hendaknye kene kuarantin...tanak lagi rasenye lepas ni...hahaha

Mase mule2 dengar arahan tak boleh balik..agak bengang..sebab kenape universiti lain boleh balik...UKM tak boleh balik???...then think at bright side...mesti ade hikmah dan sebabnye...piker2nye piker..mungkin sebab kalo dorang bagi balik...lagi cepatlah penyakit ni merebak..sebab bukan semuanye sanggup berdisiplin macam pengetua kolej...self quarantine mase beliau balik dari australia hari tu...aku pon tak sanggup...mungkin inilah sebabnye kot...hahaha


لا يورد ممرض على مصح
Maksud : Janganlah orang yang sakit bercampur dengan orang yang sihat (H/R Muslim)
إذا سمعتم به بأرض فلا تقدموا عليه وإذا وقع بأرض وأنتم بها فلا تخرجوا فرارا منه
Maksud : Apabila kamu mendengar terdapat wabak di satu kawasan, janganlah kamu memasukinya, dan apabila wabak berlaku di satu kawasan, kamu pula berada di sana, janganlah kamu keluar dari kawasan tersebut untuk melarikan diri.(H/R Bukhari dan Muslim)

diambil di sini



Masuk hari rabu...dapat pengumuman bahawa semua pelajar yang telah mengisi borang deklarasi H1N1 boleh balik ...alhamdulillah...tapi ade syarat..seelok2nye self quarantine gak....aelah...hahaha adoyai~ make aku pon decide la tanak balik...bukan ape, kat umah aku tu banyak budak2 kecik, warge emas pon ade...nak g melawat UMAYRAH lagi...[anak ateh yang baru sahaja melihat dunia..tahniah kepada ateh dan abang azie..insyaAllah ade rezeki aku bertemu dengannya] ....so, aku tanak la membawa risiko kepada mereka..ape2pon family first....hahahha

~ni insert branula...tapi bukan aku...men amek je kat tenet~


Berbalik plak pada ONcall....walaupon dikuarantin pada minggu ni...aku rase xlah kecewa sangat sebab hari ahad...sebelom isnin....aku , helmi dan sarah dah berpeluang bertugas di EDPPUKM sepuas2nye..dari jam 9 pagi sampai 9 malam.[tapi aku stop sampai kol 7 malam je..sebab ade MPPK kat KTSN]....alhamdulillah, terima kasih gak kat akak2 staff nurse [terutamanya...kepada kak moon dan kak thava].. yang sungguh banyak berjasa mengajar dan memberi peluang kepade kitorang untuk sama2 memainkan peranan di secondary triaj.....


~ni lak ambulans...kenal tak kawan2???..hahaha~


Memang target aku untuk hari tu...aku mesti insert branula kat patient...at least one!!!..so, sampai je kat EDPPUKM..aku terus lapor diri kat secondary triaj...helmi ngan sarah plak masing2 lapor diri kat ER dan EDCC [untuk naik ambulans].......mase kat secondary triaj memang sangat banyak peluang untuk insert cannulae kat patient...alhamdulillah, kitorang semua merase untuk insert cannulae kat patient....almost five patient aku handle dengan jayenye...2 kali draw blood...sekali tetanus....alhamdulilah,....praktice make perfect,[ but no body is perfect]..dan macam mane nak handle iv drip..termasuk lah menggantikan botol normal saline yang baru pada patient yang sedang menunggu..banyak gak ilmu dapat time tu.....cume yang aku tak dapat nak wat hari tu...nek ambulans dan pasang CBD.....hahaha...sebenar2nye..aku memang mengelak dari nek ambulans....first time aku nek kat HUKM ..mase nak ambik patient MVA kat highway KESAS..mase oncall malam...hohoho serius..memang mabuk aku dibuatnye..bab CBD plak...blom ade lagi keberanian lahhh...bantu sikit2 ok lah....mase lab anatomi mase tahun satu dulu..time kene organ reproductive system...untuk kedua2 jantina....aku tak sentuh langsung!!!..inikan pula yang masih bernyawa...hahaha adoyai~ lain kali ok kot..insyaAllah..semuanya bergantung pada mase....


~ni lak CBD.....aku takkan volenteer nak pakai dan dipakaikan mende ni..adei~


So, itulah pengalaman aku mase oncall dan pengalaman menjadi mangse Swine...seronok sebenarnye Oncall ni....kenape lah ade gak yang ngelak bile time duty oncall..pastu time posting dok menyebuk kat member2 lain...kalo member2 tu seorang yang agresif dan main lepas ok lagi..ni yang jenis pendam je...kan dah bermasam muke.....hish xpaham.....yang aku tau...ambik port masing2....dan bagi peluang kat member2 lain rase pengalaman yang same..kalo kite degil..jangan soh orang lain jadi degil macam kite...tak ke pening kepale kakak2 nurse2 ..pastu mengadu kene marah+halau ngan Dr, sape yang salah.....adei~

3 comments:

choco - dillo - lillo said...

nmpk je jarun tuh lg, aku xdpt nk truskn pmbacaan... xabis bace post ko neyh... *oh sungguh dizzy* *kecut perut*

syukruzlan said...

hoohoho...ajar2..cam ne nak amek medical law cam ni....huhuhu

choco - dillo - lillo said...

huhuhu...
nk tukar la cmni..
xmo la.... =_='' *dizzy xilang lg*